Death Cab for Cutie - I Built You a Tower (05-06-2026)

Ik luister naar I Built You a Tower met redelijk hoge verwachtingen. Death Cab for Cutie heeft in het verleden enkele albums gemaakt die mij echt weten te raken door hun combinatie van emotie, sterke melodieën en sfeervolle arrangementen. Op dit nieuwe album hoor ik opnieuw veel van die bekende kwaliteiten terug. Tegelijkertijd merk ik dat de band hier vooral kiest voor veiligheid. Alles klinkt verzorgd, mooi geproduceerd en prettig om naar te luisteren, maar ik mis regelmatig wat scherpte, avontuur en verrassing. Daardoor blijft mijn waardering positief, maar ook enigszins gereserveerd.

Vanaf de eerste tonen hoor ik een band die precies weet wat ze doet. De productie klinkt helder en warm. De instrumenten hebben ruimte en de zang van Ben Gibbard staat zoals altijd centraal. De nummers vloeien soepel in elkaar over en het album heeft een prettige samenhang. Toch krijg ik tijdens het luisteren regelmatig het gevoel dat de groep wel erg netjes binnen de lijntjes kleurt. Ik hoor weinig momenten waarop de muziek echt risico neemt of mij volledig verrast.

De opening met "Full of Stars" krijgt van mij een 6. Het nummer zet de sfeer van het album goed neer, maar als opener maakt het niet direct veel indruk. De melodie is aangenaam en de uitvoering degelijk, maar ik wacht eigenlijk op een moment dat nooit helemaal komt. Het nummer doet niets verkeerd, maar blijft voor mij ook niet lang hangen.

Met "Punching the Flowers" stijgt het niveau naar een 7. Hier hoor ik meer energie en een sterkere melodische lijn. Het nummer heeft een prettig tempo en laat horen waarom Death Cab for Cutie al zo lang geliefd is binnen de indierock. De combinatie van melancholie en toegankelijkheid werkt goed en zorgt ervoor dat het nummer gemakkelijk blijft hangen.

Ook "Pep Talk" waardeer ik met een 7. De sfeer voelt vertrouwd aan en de zang brengt de tekst overtuigend over. Het nummer bevat enkele mooie details in de instrumentatie, zonder dat het overdreven ingewikkeld wordt. Het is typisch Death Cab: verzorgd, emotioneel en smaakvol uitgevoerd.

Het titelnummer "I Built You a Tower (A)" krijgt eveneens een 7. Hier komt het centrale thema van het album goed naar voren. De muziek ademt reflectie en verwerking van herinneringen. Ik waardeer de subtiele opbouw en de rustige kracht van het nummer. Toch blijft ook hier het gevoel aanwezig dat de band iets meer had mogen experimenteren.

Daarna volgt "Envy the Birds", dat voor mij uitkomt op een 6. Het nummer past prima binnen het geheel, maar mist wat eigen karakter. De melodie is prettig genoeg, maar weet zich niet echt te onderscheiden van de rest van het album. Hierdoor voelt het meer als een degelijk tussendoortje dan als een hoogtepunt.

"Stone Over Water" krijgt van mij een 7. Dit is een van de sfeervollere nummers op de plaat. De combinatie van rustige instrumentatie en emotionele zang werkt goed. Ik merk dat dit soort nummers de kracht van de band laten zien: het vermogen om met relatief eenvoudige middelen een warme en melancholische sfeer neer te zetten.

Met "How Heavenly a State" blijft het niveau stabiel op een 7. De melodie is sterk en het nummer heeft een aangename flow. Ik geniet van de balans tussen toegankelijkheid en emotionele diepgang. Het is misschien niet een nummer dat direct uit de speakers springt, maar het draagt wel bij aan de sterke samenhang van het album.

Ook "Trap Door" ontvangt een 7. Hier hoor ik iets meer dynamiek en beweging. Het nummer geeft het album weer wat extra energie. Toch blijf ik verlangen naar een moment waarop de band echt de grenzen opzoekt. Dat gebeurt helaas nauwelijks.

"Riptides" is een van de nummers die door veel luisteraars als hoogtepunt wordt genoemd. Ik begrijp dat goed. Het nummer krijgt van mij eveneens een 7. De opbouw is sterk en de sfeer werkt uitstekend. Toch kom ik net niet hoger uit, omdat ook dit nummer uiteindelijk vrij veilig blijft binnen het bekende Death Cab-geluid.

"The Flavor of Metal" krijgt eveneens een 7. Het nummer bevat mooie melodische vondsten en een verzorgde uitvoering. Opnieuw hoor ik vakmanschap, maar geen echte verrassing. Het is een lied dat ik met plezier beluister, zonder dat het mij volledig omver blaast.

De afsluiter "I Built You a Tower (B)" is voor mij het beste nummer van de plaat en krijgt een 8. Hier vallen voor mij veel puzzelstukjes op hun plaats. De sfeer, de emotionele lading en de muzikale uitwerking komen prachtig samen. Dit is een nummer dat langer blijft nazinderen en dat laat horen hoeveel kwaliteit deze band nog steeds in huis heeft. Het vormt een passend slot van het album en geeft de luisterervaring extra gewicht.

Wat ik vooral waardeer aan I Built You a Tower is de volwassenheid van de muziek. Death Cab for Cutie probeert niet geforceerd modern te klinken en blijft trouw aan de eigen identiteit. De teksten zijn persoonlijk en de muziek klinkt oprecht. Dat zorgt ervoor dat het album prettig blijft om naar te luisteren.

Tegelijkertijd vormt dat ook een deel van mijn kritiek. Vrijwel alles klinkt goed, maar weinig klinkt echt spannend. De band beheerst haar formule tot in de perfectie, maar gebruikt die formule hier misschien iets te trouw. Ik mis af en toe een onverwachte wending, een scherp randje of een nummer dat echt buiten de gebaande paden durft te gaan. Daardoor blijft het album voor mij net onder het niveau van de grote Death Cab-klassiekers.

Uiteindelijk luister ik naar een degelijk en verzorgd album dat veel sterke momenten bevat. Geen enkel nummer zakt echt door het ijs en de sfeer blijft van begin tot eind aangenaam. Met een gemiddelde rond de zeven is dit voor mij een goede plaat die laat horen dat Death Cab for Cutie nog steeds kwaliteit levert. Toch blijf ik achter met het gevoel dat er meer in had gezeten. De fundering is sterk, de uitvoering professioneel, maar de echte bite ontbreekt. Daardoor waardeer ik I Built You a Tower als een geslaagde, maar niet uitzonderlijke toevoeging aan het oeuvre van de band.

WAARDERING: 6,9